W przypadku uszkodzenia,
zniszczenia lub niezwrócenia:
Podręcznika do klasy I, II i III zapewnionego przez Ministra Edukacji
Narodowej szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu:
kwoty 4,34 zł za każdą z czterech części „Naszego elementarza” do klasy I szkoły
podstawowej;
kwoty 4,21 zł za każdą z dziewięciu części podręcznika „Nasza szkoła” do klasy
II szkoły podstawowej;
kwoty 2,35 zł za każdą z dziesięciu części podręcznika „Nasza szkoła” do klasy
III szkoły podstawowej.
Kwoty te stanowią dochód budżetu państwa. Wpłaty dokonuje rodzic ucznia na
rachunek dochodów Ministerstwa Edukacji Narodowej obsługiwany przez:
Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Warszawie,
numer rachunku: 59 1010 1010 0031 2822 3100 0000.
W treści przelewu należy wpisać: „zwrot za podręcznik do klasy …”, podając klasę
(I, II lub III), której dotyczy zwrot.
Podstawa prawna:
Art. 22ak ust. 3 pkt. 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811) stanowi, że w przypadku
uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika szkoła podstawowa może
żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji:
polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I–III szkoły
podstawowej, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy o systemie oświaty,
określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i
zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra. Kwota
zwrotu stanowi dochód budżetu państwa.
Podręczników lub materiałów edukacyjnych zakupionych ze środków dotacji
celowej:
do języka obcego nowożytnego do klasy I, II, III szkoły podstawowej, do
obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie IV, V szkoły podstawowej, do
obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie I, II gimnazjum, szkoła może żądać od
rodziców ucznia zwrotu kosztu podręczników lub materiałów edukacyjnych, zgodnie
z procedurą określoną przez dyrektora szkoły.
Zwrot kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego zakupionego przez
szkołę ze środków dotacji celowej stanowi dochód szkoły/jednostki samorządu
terytorialnego.
W tym przypadku zwrot kosztów zakupu podręcznika rodzice powinni przekazać na
rachunek bankowy szkoły/jednostki samorządu terytorialnego.
Podstawa prawna:
Art. 22ak ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi iż szczegółowe
warunki korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych
określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej
trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów. W przypadku
uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego
szkoła podstawowa i gimnazjum może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu zakupu
podręcznika lub materiału edukacyjnego.” |